De Derkinderenstraat is een belangrijke gebiedsontsluitingsweg in stadsdeel Nieuw-West. De straat, ongeveer vijfhonderd meter lang, is opnieuw ingericht met vernieuwde rijbanen, parkeerstroken, fiets- en voetpaden en negen in- en uitritten naar de omliggende woonwijken.
Het doel was niet alleen een functionele opknapbeurt, maar ook het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid. De straat behield de maximumsnelheid van 50 km/u, maar kreeg snelheidsremmende maatregelen en betere oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers. Door de bomenrijen te versterken en de stoepen waar mogelijk te verbreden, is het straatbeeld groener en vriendelijker geworden.
De Derkinderenstraat is een belangrijke gebiedsontsluitingsweg van 500 meter lang, midden in een dichtbebouwd stedelijk gebied met woningen, winkels en bedrijven. De straat heeft een nieuwe inrichting van rijbanen, parkeerstroken, fiets- en voetpaden en in- en uitritten. Daarbij blijft de maximumsnelheid 50 km/u gehandhaafd, met extra aandacht voor oversteekbaarheid en verkeersveiligheid. De stoepen worden waar mogelijk verbreed, afvalinzameling beter georganiseerd en de bomenstructuur versterkt voor een aangenamer straatbeeld.
““De omgeving vroeg om een frisse, veilige en toekomstgerichte inrichting,” vertelt de contractmanager. “We willen bewoners meer ruimte geven, zowel letterlijk als figuurlijk.”
Het project brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Zo liggen er in de directe omgeving negen in- en uitritten naar woonwijken en voeren verschillende nutsbedrijven tegelijkertijd werkzaamheden uit in de ondergrond. Door de nauwe bebouwing is de beschikbare werkruimte beperkt, wat vraagt om zorgvuldige fasering en planning van de uitvoering.
De ervaringen uit de Derkinderenstraat worden gebruikt bij vergelijkbare projecten, zoals de herinrichting van de Jan Tooropstraat. “Het is een kans om van te leren,” zegt de projectleider. “We zoeken continu naar manieren om de faalkosten te verlagen en de samenwerking tussen gemeente en marktpartijen te verbeteren.”
Naast het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid, biedt het project volop ruimte voor innovatie. In de voorbereidingsfase wordt gekeken naar circulaire materialen en duurzame constructies die herbruikbaar zijn in toekomstige projecten. Ook wordt onderzocht hoe de werkzaamheden kunnen bijdragen aan een klimaatbestendig Amsterdam, bijvoorbeeld door betere waterafvoer en meer groen in de straatprofielen.
““Door het project op te nemen in het MKB-convenant benutten we elkaars kennis,” aldus de betrokken projectmanager. “Het gaat niet alleen om het vervangen van stenen, maar om slimmer bouwen aan een stad die voorbereid is op de toekomst.”
De herinrichting ging in nauwe samenwerking met bewoners en ondernemers aan weerszijden van de straat. Zij gaven onder meer aan dat brede stoepen, veilige oversteekplaatsen en behoud van parkeerruimte belangrijk zijn. Ook vroegen zij om meer samenhangend groen en een logische fietsroute richting het Rembrandtpark. Die wensen zijn meegenomen in het ontwerp.
““Het contact met de omgeving helpt enorm,” vertelt een omgevingsmanager. “Door hun input konden we de plannen beter laten aansluiten op wat hier leeft.”
De Derkinderenstraat laat zien dat routinematige projecten een waardevolle bron van innovatie kunnen zijn. Door samenwerking tussen gemeente, MKB en bewoners ontstaan oplossingen die bijdragen aan een duurzame, veilige en leefbare stad. De opgedane kennis wordt meegenomen naar toekomstige herinrichtingen in Amsterdam.
Lees het verhaal van de contractmanager over zijn eerste ervaringen.
Presentatie van het team tijdens evaluatie 11 september 2018.
Gezamenlijk werken we aan een klimaatbestendige toekomst voor onze wijken. Door de krachten te bundelen en kennis te delen, streven we naar een gezonde leefomgeving met gelukkige bewoners.
Het programma Toekomstgerichte Wijk wordt georganiseerd door Building Changes, MKB lnfra, Straatwerk Nederland en Hogeschool van Amsterdam. TKI Bouw en Techniek is financier.
